Collaborative laboratory in art and education: creation process in groups among educators
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n56.16645Keywords:
Evaluation, Dialog, Non-formal education, Art museum, Creative process in groupsAbstract
This article presents an analysis of the creation processes in groups from the project of non-formal education Laboratório Colaborativo em Arte e Educação (Collaborative Laboratory in Art and Education, in Portuguese), which occurred during 2018 at the art gallery that belongs to CAIXA Cultural Curitiba and at three schools in Curitiba, Brazil. The analysis is based on process documentation that has been stored, such as photographs, drawings, videos, text messages, written evaluation, among others, which show how the different subjects involved at the project (teachers, museum educators, students, families and artists) acted in order to create their planning. The study intends to evaluate, from a qualitative point of view, the resulting dialog between museum and school. The methodology has a theoretical basis on the creative process criticism by Cecília Almeida Salles; the reflection on dialog is developed based on Paulo Freire; and authors Maria da Glória Gohn and Michèlle Petit are a support for the discussion on planning, cultural mediation and non-formal education on art. After the research we understand that the evaluation of an educational action will be progressively more meaningful the more documents we find to relate among each other; we also understand that the opening for the transformations in the planning during each experience of the project improved the quality of the dialog between the schools and the museum and became a part of the dialog itself.
Downloads
References
FERREIRA, Alessandra. Encerramento/Avaliação Edição 3. [21 out. 2018]. Pesquisadores: Ariane Alfonso Azambuja de Oliveira Salgado e Bruno Ferreira de Souza. Curitiba, 2018. 1 arquivo de audiovisual (gravação em vídeo: VID_20181021_125245544, 28min14s).
FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 4.ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Tradução de Adriana Lopez. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Coleção Leitura.
FREIRE, Paulo. Professora Sim, Tia Não: cartas a quem ousa ensinar. 12.ª ed. São Paulo: Olho D’Água, 2002.
GABRE, Solange de Fátima. Para Habitar o Museu com o Público Infantil: uma proposta de formação colaborativa entre professoras da infância e profissionais do Museu Municipal de Arte de Curitiba. 2016. Tese. Faculdade de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. UFRGS, Porto Alegre-RS.
GOHN, Maria da Glória. Educação não formal nas instituições sociais. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 18, n. 39, p. 59-75, set./dez. 2016.
MOSTRA Bienal CAIXA de Novos Artistas, 2017/2018 (2.ª). Catálogo. [s.l.]: CAIXA Cultural, 2018. il. Color.
MOSTRA Mundo Giramundo. Catálogo. Concepção de projeto: Marcos Malafaia. Curadoria: Beatriz Apocalypse, Ulisses Tavares, Marcos Malafaia. [s.l.]: CAIXA Cultural, 2018. il. Color.
PETIT, Michèle. Ler o Mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. Tradução de Julia Vidile. São Paulo: Editora 34, 2019.
PORTINARI: a construção de uma obra. Catálogo. Idealização e curadoria: Luiz Fernando Dannemann. Realização: Dannemann Entretenimento. [s.l.]: CAIXA Cultural, 2018. il. Color.
SALLES, Cecília Almeida. Arquivos de Criação: arte e curadoria. Vinhedo: Editora Horizonte, 2010.
SALLES, Cecília Almeida. Processos de Criação em Grupo: diálogos. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.
SALLES, Cecília Almeida. Redes da Criação: construção da obra de arte. 2a ed. Vinhedo: Editora Horizonte, 2014.
SILVA, Ester das Neves. Encerramento/Avaliação Edição 3. [21 out. 2018]. Pesquisadores: Ariane Azambuja Salgado e Bruno Ferreira. Curitiba, 2018. 1 arquivo de audiovisual (gravação em vídeo: VID_20181021_125245544, 28min14s).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eccos revista Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 510
- PDF (Português (Brasil)) 587