Evaluation of higher education courses in Brazil: the SINAES in its relationship with quality
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n56.13437Keywords:
Evaluation of quality, Brazil, Courses, Higher education, SINAES.Abstract
The main objective of this article is to analyze the evaluation process of higher education courses in Brazil. The research methodology followed a descriptive and qualitative approach procedure, materialized by an analysis of the evaluation of courses, resulting from the National System of Evaluation of Higher Education (SINAES), followed by the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), responsible for the evaluation of these courses. The results obtained show that the evaluation of courses constitutes a means to ensure the quality of education, being a decisive factor in the improvement plans of higher education institutions in Brazil. The study also showed that quality, being a historically situated concept, is evaluated in each period in a different way, being, in this era of globalization, strongly associated with research, internationalization and market demands. These aspects are decisive factors in decision making for the evaluation of higher education courses.Downloads
References
BARCELOS, Márcio; RODRIGUES, Márcio Silva. Concepções de política pública e práticas discursivas: Uma análise sobre as políticas para a Educação Superior nos Governos Lula (2003-2010). Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 25, n.123, 2017. Disponível em: https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/2908/1988. Acesso em: 15 jan. 2021.
BRASIL. MEC. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES): bases para uma nova proposta de avaliação da educação superior. Brasília, MEC, 2004. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484109/Sistema+Nacional+de+Avalia%C3%A7%C3%A3o+da+Educa%C3%A7%C3%A3o+Superior+%28Sinaes%29+bases+para+uma+nova+proposta+de+avalia%C3%A7%C3%A3o+da+educa%C3%A7%C3%A3o+superior/04b7d252-20dc-44b3-a20c-d79b44ef54c7?version=1.0. Acesso em 14 jan. 2021.
BRASIL. INEP. Nota Técnica nº 16/2017/CGACGIES/DAES. Brasília: CGACGIES/DAES, 2017.Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/legislacao_normas/2017/nota_tecnica_sei_inep_0126132.pdf. Acesso em: 03 jan. 2021.
BRASIL. MEC. Sinopse da Educação Superior 2017. Brasília, INEP, 2018. Disponível em: http://download.inep.gov.br/informacoes_estatisticas/sinopses_estatisticas/sinopses_educacao_basica/sinopse_estatistica_educacao_basica_2017.zip. Acesso em: 02 jan. 2021.
BORGES, Regilson Maciel; BOTIGLIERI, Pamela Cristina. Qualidade, avaliação e educação superior: um estudo da produção dos Cadernos CEDES (2004-2012). In: SEMINÁRIO NACIONAL UNIVERSITAS/BR, 22; 2014, Natal. Anais... Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2014.1 CD ROM.
CAVALCANTI, Lourdes Maria Rodrigues; GUERRA, Maria das Graças Gonçalves Vieira. Avaliação da educação superior no Brasil: das primeiras regulações até o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES). João Pessoa: Editora UFPB, 2020. Disponível em: http://www.editora.ufpb.br/sistema/press5/index.php/UFPB/catalog/book/240. Acesso em: 28 dez. 2020.
DALE, Roger; GANDIN, Luís Armando. Estado, globalização, justiça social e educação: Reflexões contemporâneas de Roger Dale. Currículo sem Fronteiras, v.14, n.2, p. 5-16, 2014. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol14iss2articles/dale-gandin.pdf. Acesso em: 01 fev. 2021.
DIAS SOBRINHO, José. Evaluación de la Educación Superior en Brasil: políticas y prácticas. Revista Complutense de Educación, vol. 18, nº. 2, p. 29-44, 2007. Disponível em: https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/RCED0707220029A/15626. Acesso em: 18 mar. 2020.
DIAS SOBRINHO, José. Qualidade, avaliação: do SINAES a índices. Avaliação - Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, SP, v. 13, n. 3, p. 817-825, 2008. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/284/285. Acesso em: 10 mar. 2020.
DOURADO, Luiz Fernando; OLIVEIRA, João Ferreira de. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cad. Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 201-215, maio/ago. 2009. Disponível el: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v29n78/v29n78a04.pdf. Acesso em 20 jan. 2020.
FERNANDES, Domingos. Avaliação em Educação: uma discussão de algumas questões críticas e desafios a enfrentar nos próximos anos. Ensaio: aval.pol.públ.Educ., Rio de Janeiro, v. 21, n. 78, p. 11-34, mar. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362013000100002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 jan. 2020.
GUERRA, Maria das Graças Gonçalves Vieira; CAVALCANTI, Lourdes Maria Rodrigues. Uso de análise SWOT e do ciclo PDCA para avaliação de cursos de graduação a partir do IACG 2017(SINAES). 1 ed. Curitiba: Appris, 2020.
GRIBOSKI, Claudia Maffini; FUNGHETTO, Suzana Schwerz. O Sinaes e a qualidade da educação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 7, n. 12, p. 49-63, jan./jun. 2013. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/259/437 . Acesso em: 10 jan. 2020.
HAAS, Celia Maria. O Sinaes e a concepção de qualidade: o que pensam os gestores acadêmicos das universidades da grande São Paulo. EccoS, São Paulo, n. 44, p. 67-92. set./dez. 2017. Disponível em: http://periodicos.uninove.br/index.php?journal=eccos&page=article&op=view&path%5B%5D=7930&path%5B%5D=3648. Acesso em: 14 jan. 2020.
INEP. Nota Técnica nº 16/2017/CGACGIES/DAES. Brasília: CGACGIES/DAES, 2017. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/legislacao_normas/2017/nota_tecnica_sei_inep_0126132.pdf. Acesso em: 19 dez. 2020.
INEP. Censo da Educação Superior 2019: divulgação dos resultados. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Apresentacao_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.
MAGALHÃES, António; VEIGA, Amélia; VIDEIRA, Pedro. Reconfiguring power in Portuguese higher education. Education Policy Analysis Archives, v. 26, n. 135, p. 1-20, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3600. Acesso em: 2 fev. 2019.
MOROSINI, Marília Costa. Estado do conhecimento sobre internacionalização. Curitiba: UFPR, nº 28, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n28/a08n28.pdf. Acesso em 09 jan. 2020.
PEREIRA, Maise Soares; FORTE, Sergio Henrique Arruda Cavalcante. Visão Baseada em Recursos nas Instituições de Ensino Superior de Fortaleza: Uma Análise Ex-Ante e Ex-Post à LDB/96. Revista de Administração Contemporânea. Curitiba, v.12, n.1, p.107-129, jan/mar. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-65552008000100006. Acesso em: 10 fev. 2020.
RIOS, Mônica Piccione Gomes; CALDERÓN, Adolfo Ignacio; SOUSA, Klinger Luiz de Oliveira. A educação superior em pauta: desafios em tempo de Sinaes. EccoS, São Paulo, n. 29, p. 81-96. set./dez. 2012. Disponível em: http://periodicos.uninove.br/index.php?journal=eccos&page=article&op=view&path%5B%5D=3681&path%5B%5D=2387. Acesso em: 05 mar. 2020.
RISTOFF, Dilvo; GIOLO, Jaime. O SINAES como Sistema. RBPB. Brasília. v.3, n.6, p.193-213, dez. 2006. Disponível em: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/106. Acesso em: 04 fev. 2020.
SANTOS, Sérgio Machado. Análise comparativa dos processos europeus para a avaliação e certificação de sistemas internos de garantia da qualidade. Lisboa: A3ES, 2011. Disponível em: https://www.a3es.pt/sites/default/files/ESTUDO_SIGQ_PT_0.pdf. Acesso em: 12 fev. 2020.
SILVA, Ana Lucia Calbaiser da; FARIAS, Jaime. O discurso da avaliação e da qualidade da educação superior na imprensa científica: um estudo da revista Educação & Sociedade (2004-2012). In: Seminário Nacional Universitas/BR, XXII. Expansão da Educação Superior e da Educação Profissional tensões e desafios. 2014, Natal. Anais. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte/Centro de Educação, p. 259-276, 2014.
VERHINE, Robert Evan. Avaliação e regulação da educação superior: uma análise a partir dos primeiros 10 anos do SINAES. Avaliação (Campinas). Sorocaba. v.20, n.3, p.603-619, nov. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/aval/v20n3/1414-4077-aval-20-03-00603.pdf. Acesso em: 11 fev. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EccoS – Revista Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 1474
- PDF (Português (Brasil)) 939