Inclusive education policy: lack of 10th grade education compared to their peers with disabilities

Authors

  • Ernesto Martins Candeias Instituto Politécnico de Castelo Branco

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v16n2.7620

Keywords:

inclusive education, special educational needs, differentiated pedagogy, disabled students, educational support.

Abstract

We intend to address the inclusion policy the students of special educational needs (NEE) in the base of the perceptions of the so-called normal students about their ' pairs '. Are objective: understand how the normal students accept and perceptions their peers with NEE; meet the educational responses of teachers and school at NEE. This is a case study of exploratory nature, analytical and descriptive, accomplished in 2015 with stu-dents of the 10th year of schooling, in the Grouping of Schools in the streak. Applied techniques were: questionnaire to students; interviews teachers; documentary observation and participant; field notes; data processing for data triangulation. The results confirmed the good relationship between inclusive school and differentiated pedagogy and coexist-ence and interpersonal relations among students. There is a normal integration of different students in school contexts and the classroom, acknowledging the need for more special-ized support and guidance.

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Author Biography

Ernesto Martins Candeias, Instituto Politécnico de Castelo Branco

É licenciado em Filosofia pela Universidade Católica Portuguesa e em Pedagogia / Ciências da Educação pela Universidade Pontíficia de Salamanca (Espanha), Mestre em Educação pela Universidade Católica Portuguesa e doutor em Ciências da Educação – Área da História da Educação Social e Teoria da Educação pela Universidade das Illes Balears/Facultat D’Educació de Palma de Mallorca (Espanha).

É Professor nomeação definitiva na Escola Superior de Educação de Castelo Branco - Dept.º Ciências sociais e de Educação, desde 1987. É sócio fundador da SPCE - Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, sendo membro da Secção de H.ª da Educação e responsável pela Secção de Filosofia da Educação da SPCE, assim como de outras associações e organismos nacionais e internacionais da àrea científica das Ciências da Educação. É autor de uma vasta obra científica (livros e um inúmero de artigos de investigação em revistas da especialidade). As suas linhas de investigação inserem-se nos seguintes domínios: epistemologia das ciências da educação – área da filosofia e teoria da educação, da pedagogia social portuguesa e estudos da criança/infância (abandonada, marginalizada e delinquente), historiografia educativa dos séculos XVIII – XX, estudos sobre instituições de reeducação e assistencia educativa, educação não formal, formação de professores, interculturalidade e políticas de animação sócio-comunitária. É membro do Conselho Editorial de algumas revistas em Portugal, Brasil e Espanha.

Published

2017-09-11

How to Cite

CANDEIAS, Ernesto Martins. Inclusive education policy: lack of 10th grade education compared to their peers with disabilities. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 14–36, 2017. DOI: 10.5585/cpg.v16n2.7620. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/7620. Acesso em: 10 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Inclusão de pessoas com deficiência na educação mundial: exame crítico e propositivo