The relationship between popularization of science and the sts approach
the importance for science education youth resistance
DOI:
https://doi.org/10.5585/cpg.v23n1.24375Keywords:
popularization of science; science-technology-society; science educationAbstract
This paper sought to establish a theoretical approximation of the concept of Popularization of Science (PS) with the precepts of the educational approach based on Science-Technology-Society (STS), in order to highlight the importance for science education when discussing issues relating to Science and Technology (S&T). This is because it is understood that S&T exerts a great influence on political decisions, which in turn end up impacting people's daily lives. To this end, a conceptual review was carried out regarding the aspects of PS and CTS and how they are interconnected through science education. An exercise was also carried out to search for theses and dissertations on the subject, in order to identify the relationship between these concepts in Brazilian education. It is understood that the congruence of these two lines of thought increasingly reinforces the role of science education in social debates, taking into account that discussions on S&T are extremely important for the democratization of knowledge.
Downloads
References
CAISE, D. (2009). Many Experts, Many Audiences Public Engagement with Science. A CAISE Inquire Group Report.
CAZELLI, S. (2005). Ciência, cultura, museus, jovens e escolas: quais as relações? Tese (Dou-torado), Rio de Janeiro: PUC-Rio, Departamento de Educação.
CAZELLI, S.; QUEIROZ, G.; ALVES, F.; FALCÃO, D.; VALENTE, M. E.; GOUVÊA, G.; COLINVAUX, D. (1999). Tendências pedagógicas das exposições de um museu de Ciência. In: II Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências - ENPEC, 1999, Valinhos - São Paulo. CD-ROM do II ENPEC.
DELORS, J. (org.). (2001). Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Co-missão Internacional sobre a Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC, UNESCO.
DRIVER, R., ASOKO, H., LEACH, J.; MORTIMER, E.; SCOTT, P. (1999). Construindo conhecimento científico na sala de aula. Química Nova na Escola, n. 9, 31-40.
FOUREZ, G. (1995). A construção das Ciências: introdução à filosofia e à ética das Ciências. São Paulo, editora UNESP.
FREITAG, B. PREFÁCIO. IN: MOREL, R. L. M. ( 1978). Ciência e Estado: a política cientí-fica no Brasil. São Paulo: T.A.Queiroz.
GERMANO, M.G.; KULESZA, W.A. (2007). Popularização da Ciência: uma revisão concei-tual. Cad. Bras. Ens. Fís., v. 24, n. 1: p. 7-25, abr.
GIDDENS, A. (1991). As consequências da modernidade. São Paulo: Editora UNESP.
GOLDEMBERG, J. (2001). Os Cientistas e o Poder. OESP.
GOUVÊA, G.; LEAL, M.C. (2001). Uma Visão Comparada do Ensino de Ciência, Tecnologia e Sociedade na Escola e em um Museus de Ciência. Ciência & Educação, v.7, n.1, p.67-84.
HABERMAS, J. (1987). Técnica e Ciência como Ideologia. Barcelos: Companhia Editora do Minho.
HARTMANN, A. (2007). Desafios e Possibilidades da Interdisciplinaridade no Ensino Médio. Dissertação (Mestrado), UnB, FE.
HOPPER-GREENHILL, E. (2007). Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performan-ce. London.
IBICT. Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. (2022). Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD).
ILLICH, I. (1985). Sociedade sem escolas. Petrópolis: Vozes.
JAPIASSU, H. (1977). As máscaras da ciência. Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 6(1): 13-15.
JENKINS, E. (1999). Comprensión pública de la ciencia y enseñanza de la ciencia para la ac-ción. Revista de Estudios del Currículum, v. 2, n. 2, p. 7-22.
LIMA, N. T. (2004). Juventude e o ensino médio: de costas para o futuro? Ensino Médio: Ciên-cia, cultura e trabalho. Brasília, MEC, SEMTEC.
MARANDINO, M. (2007). Perspectivas da pesquisa educacional em museus de Ciência. In: Santos, F.M.T.; Greca, I. M. (ORG.). A pesquisa em ensino de Ciências no Brasil e suas meto-dologias. Ijuí: Ed. Unijuí.
MORAES, R. (2009). Incursões no discurso da Ciência: a popularização da Ciência nos espaços dos museus. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, v. 1, Ed.Esp. Março.
NÓBREGA, L. J. D. D. (2017). Popularização da ciência no contexto da educação ambiental: uma experiência no município de Curral Velho. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadu-al da Paraíba.
OECD. Organização para a cooperação e o desenvolvimento econômico. (2007). Os Princípios da OCDE sobre o Governo das Sociedades.
PORTO, F. S.; ZIMMERMANN, E.; HARTMANN, A. M. (2010). Exposições museológicas para aprendizagem de Física em espaços formais de educação: um estudo de caso. Caderno Bra-sileiro de Ensino de Física, v. 27, p. 26-62.
PORTO, F.S. (2008). O impacto de exposições Museológicas na Motivação para Aprender Ciências. Dissertação (mestrado) – UnB, IQ, IF, Brasília.
RAZUCK, F. B.; RAZUCK, R. C. S. R. (2010). Movimento Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) Sob a perspectiva da mobilização popular. Eccos Revista Científica, v. 12, p. 207-217.
RAZUCK, F. B.; RAZUCK, R. C. S. R. (2018). Conhecimentos produzidos acerca da comuni-cação científica em Bakhtin: uma incursão nas dissertações e teses brasileiras. Revista Práxis, v. 10, p. 103-115. DOI: https://doi.org/10.47385/praxis.v10.n19.778
RAZUCK, F. B.; RAZUCK, R. C. S. R. (2020). Seriam as Exposições da Semana Nacional de Ciência e Tecnologia Museológicas? Latin American Journal of Development, Curitiba, v.2, n.5, p. 177-185, sep./oct. DOI: https://doi.org/10.46814/lajdv2n5-005
RAZUCK, F. B.; RAZUCK, R. C. S. R. (2021). As relações semânticas do processo de Comu-nicação científica e a importância da popularização da ciência para a educação não formal. ConCI: Conv. Ciênc. Inform., v.4, n. 1. DOI: https://doi.org/10.33467/conci.v4i.16477
RAZUCK, F. B.; SANTOS, W.L.P. (2017). A Popularização da Ciência na Semana Nacional de Ciência e Tecnologia: um estudo de caso, sob o enfoque CTS, da participação de uma insti-tuição de pesquisa. Ensenanza de Las Ciencias , v. Extra, p. 1537-1542.
RAZUCK, F.B. (2012). Popularização da ciência na Semana Nacional de Ciência e tecnologia: análise crítica de um estudo de caso. Tese de Doutorado. Universidade de Brasília.
SABBATINI, M. (2007). Museus e centros de Ciência virtuais: uma nova fronteira para a cultu-ra científica.
SAMPEDRO, J. (2002). La ética há perdido El monopólio de los valores. El País Babelia.
SANTOS, W.L.P. (2007). Educação Científica na perspectiva de letramento como prática soci-al: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v.12, n. 36.
SANTOS, W.L.P.; MORTIMER, E.F. (2002). Uma análise de pressupostos teóricos da abor-dagem C-T-S (Ciência - Tecnologia – sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, vol. 2/ nº 2, dez..
SANTOS, W.L.P.; SCHNETZLER, R.P. (1998). Ciência e educação para a cidadania. In: CHASSOT, A.; OLIVEIRA, R.J. (Orgs.). Ciência, ética e cultura na educação. São Leopoldo: Editora Unisinos, p. 255-270.
SAVIANI, D. (1987). Sobre a Concepção de Politecnia. FIOCRUZ, Rio de Janeiro – RJ.
SHAMOS, M. (1995). The myth of scientific literacy. New Brunswick: Rutgers University Press.
SILVA, M.R. (2004). Popularização do Conhecimento Científico: estudo de Caso no Museu de Anatomia Humana da Universidade de Brasília. Dissertação (mestrado).Brasília, UnB, FE.
SOUZA, R. H. (2018). Inserção dos princípios da Química Verde em uma disciplina experi-mental sob o enfoque Ciência-Tecnologia-Sociedade. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Amazonas.
ULHÔA, E; GONTIJO, F; MOURA, D. (2007). Alfabetização, Letramento, Letramento Cien-tífico. In: 1o Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica, 2007, Belo Horizon-te. Anais do 1o Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica. Belo Horizonte: CEFET-MG.
VALÉRIO, M; BAZZO, W.A. (2006). O papel da divulgação científica em nossa sociedade de risco: em prol de uma nova ordem de relações entre Ciência, tecnologia e sociedad. Revista Iberoamericana de Ciência, Tecnologia, Sociedad e Innovatción, número 7, setembro-dezembro.
VIEIRA, V.; BIANCONI, M. L.; DIAS, M. (2005). Espaços não-formais e o currículo de Ci-ências. Ciência e Cultura (SBPC), Brasil, v. 57, n. 4, p. 1-5.
WERTHEIN, J.; CUNHA, C. (Orgs.). (2005). Educação científica e desenvolvimento: o que pensam os cientistas. Brasília: UNESCO, Instituto Sangari.
ZIMMERMANN, E.; MAMEDE, M. A. (2005). Novas direções para o Letramento Científico: Pensando o Museu de Ciência e Tecnologia da Universidade de Brasília. In: IX Reunión de la Red – Pop, 2005, Rio de Janeiro. Ix Reunião Bianual de la Red – Pop – Anais. v. 01. p. 23-38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pós-graduação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.