Intergenerational relations and technical professional education
DOI:
https://doi.org/10.5585/cpg.v23n1.24185Keywords:
professional technical education; teachers and students; communication; organizational climate; intergenerational relationsAbstract
The article seeks to analyze the current challenge of youth organizations alongside mass movements in the country, analyzing the importance of these organizations in social struggles and in the construction of combative tools in the current neoliberal offensive, demonstrating the organizational forms of these collectives and their educational and political in the mass movement. The theoretical and methodological paths of this study relied on the foundations of Historical and Dialectic Materialism, in collaboration with the data triangulation method and content analysis. It is concluded that youth organizations occupy a central place in the mass movement, such as: in their more systematic resumption of these events; in guaranteeing continuity in the historical trajectory of the theory of political organization, at the same time as an invigorating force for possible ruptures in the elaboration of new understandings about the world; and as one of the main forces in youth agitation, propaganda and political formation.
Downloads
References
CORREA JÚNIOR, C. C. M, LIMA, F. A., CONCEIÇÃO, I. A., SOUZA, W. A, KONRAD, M. R., O gerenciamento das relações entre as múltiplas gerações no mercado de trabalho. Educação, Gestão e Sociedade: Revista da Faculdade Eça de Queiroz, 2016. Disponível em: http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170509162633. Acesso em 10 Ago. 2022.
FEIXA, C; LECCARDI, C. O conceito de geração nas teorias sobre juventude: Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/QLxWgzvYgW4bKzK3YWmbGjj/?lang=pt#. Acesso em 19 Jul. 2022.
GRUBB, Valerie M. Conflitos de Gerações: desafios e estratégias para gerenciar quatro gerações no ambiente de trabalho. São Paulo: Autêntica Business, 2018.
JOHANN, S. L. Comportamento Organizacional. Ed. São Paulo: Saraiva, 2013
LÜCK, H. Gestão da cultura e do clima escolar. Petrópolis: Vozes, 2017. (Cadernos de Gestão).
MANNHEIM, K. Sociologia: Organizadora Marialice M. Forachi. Ática, 1982
MANNHEIM, K. The problem of generations. Disponível em: https://marcuse.faculty.history.ucsb.edu/classes/201/articles/27MannheimGenerations.pdf. Acesso em 18 Jul. 2022.
MATOS, S. F. D de, Efeitos do clima organizacional escolar nos processos de ensino e de aprendizagem. Unopar, Londrina, 2019. Disponível em: https://repositorio.pgsskroton.com//handle/123456789/23342. Acesso em 12 Ago. 2022.
RAMOS, M.; FRIGOTO, G.; CIAVATTA, M. A gênese do decreto nº 5.154/2004. In: MOLL, Jaqueline (Org.) Educação Profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010
SAMPIERI, R.H.; COLLADO, C.F.; LUCIO, M.P.B. Metodologia de pesquisa. 5.ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SIMÕES, C. A. Juventude e Educação Técnica: a experiência na formação de jovens trabalhadores da Escola Estadual Prof. Horácio Macedo/CEFET-RJ. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2007.
TORQUATO, F. G. Tratado da Comunicação: Organizacional e Política. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.
VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração., 16ed. São Paulo: Grupo GEN, 2016.
VIEIRA, A. M. D. P.; SOUZA JUNIOR. A, de. A Educação Profissional no Brasil. PUCPR, Curitiba 2017. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/10691tecnologica-no-brasil. Acesso em 12 Ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pós-graduação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.