Intergenerational relations and technical professional education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v23n1.24185

Keywords:

professional technical education; teachers and students; communication; organizational climate; intergenerational relations

Abstract

The article seeks to analyze the current challenge of youth organizations alongside mass movements in the country, analyzing the importance of these organizations in social struggles and in the construction of combative tools in the current neoliberal offensive, demonstrating the organizational forms of these collectives and their educational and political in the mass movement. The theoretical and methodological paths of this study relied on the foundations of Historical and Dialectic Materialism, in collaboration with the data triangulation method and content analysis. It is concluded that youth organizations occupy a central place in the mass movement, such as: in their more systematic resumption of these events; in guaranteeing continuity in the historical trajectory of the theory of political organization, at the same time as an invigorating force for possible ruptures in the elaboration of new understandings about the world; and as one of the main forces in youth agitation, propaganda and political formation.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Carlos de Medeiros, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza – CEETEPS

Mestre em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional

 

Paula Daniela da Silva Monciatti, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza – CEETEPS

Mestre em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional

 

Roberto Kanaane, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza – CEETEPS

Professor Doutor em Psicologia pela Universidade de São Paulo, Professor Orientador do Programa de Mestrado do CEETEPS

 

References

CORREA JÚNIOR, C. C. M, LIMA, F. A., CONCEIÇÃO, I. A., SOUZA, W. A, KONRAD, M. R., O gerenciamento das relações entre as múltiplas gerações no mercado de trabalho. Educação, Gestão e Sociedade: Revista da Faculdade Eça de Queiroz, 2016. Disponível em: http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170509162633. Acesso em 10 Ago. 2022.

FEIXA, C; LECCARDI, C. O conceito de geração nas teorias sobre juventude: Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/QLxWgzvYgW4bKzK3YWmbGjj/?lang=pt#. Acesso em 19 Jul. 2022.

GRUBB, Valerie M. Conflitos de Gerações: desafios e estratégias para gerenciar quatro gerações no ambiente de trabalho. São Paulo: Autêntica Business, 2018.

JOHANN, S. L. Comportamento Organizacional. Ed. São Paulo: Saraiva, 2013

LÜCK, H. Gestão da cultura e do clima escolar. Petrópolis: Vozes, 2017. (Cadernos de Gestão).

MANNHEIM, K. Sociologia: Organizadora Marialice M. Forachi. Ática, 1982

MANNHEIM, K. The problem of generations. Disponível em: https://marcuse.faculty.history.ucsb.edu/classes/201/articles/27MannheimGenerations.pdf. Acesso em 18 Jul. 2022.

MATOS, S. F. D de, Efeitos do clima organizacional escolar nos processos de ensino e de aprendizagem. Unopar, Londrina, 2019. Disponível em: https://repositorio.pgsskroton.com//handle/123456789/23342. Acesso em 12 Ago. 2022.

RAMOS, M.; FRIGOTO, G.; CIAVATTA, M. A gênese do decreto nº 5.154/2004. In: MOLL, Jaqueline (Org.) Educação Profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010

SAMPIERI, R.H.; COLLADO, C.F.; LUCIO, M.P.B. Metodologia de pesquisa. 5.ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SIMÕES, C. A. Juventude e Educação Técnica: a experiência na formação de jovens trabalhadores da Escola Estadual Prof. Horácio Macedo/CEFET-RJ. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2007.

TORQUATO, F. G. Tratado da Comunicação: Organizacional e Política. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração., 16ed. São Paulo: Grupo GEN, 2016.

VIEIRA, A. M. D. P.; SOUZA JUNIOR. A, de. A Educação Profissional no Brasil. PUCPR, Curitiba 2017. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/10691tecnologica-no-brasil. Acesso em 12 Ago. 2022.

Published

2024-06-28

How to Cite

MEDEIROS, José Carlos de; MONCIATTI, Paula Daniela da Silva; KANAANE, Roberto. Intergenerational relations and technical professional education. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 43–55, 2024. DOI: 10.5585/cpg.v23n1.24185. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/24185. Acesso em: 19 sep. 2024.