Teaching and learning resistance from the film "the year my parents went on vacation"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n2.20229

Keywords:

resilience, resistance, dictatorship, being-in-the-world

Abstract

The aim of this research is to describe comprehensively the ways of being resistant of the young Mauro who is the protagonist of the film “The year my parents went on vacation” and deals with the period in which Brazil lived the military dictatorship (1964-1985), focusing in the year 1970. Phenomenology was adopted as a methodological perspective, with reference to the existential involvement and reflective distance (FORGHIERI, 2012) with the film, transcription of the speeches and description of our understandings. Mauro, in front of others, as a being-in-the-world, ends up acting, in his childhood, against the established, producing a mode of resistance in the face of a state that controls and limits individual liberties, in addition to living with the distance of his father and of the mother and also with the death of his grandfather.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hiran Pinel, Universidade Federal do Espírito Santo – UFES

Doutor em Psicologia

Rodrigo Bravin, Universidade Federal do Espírito Santo – UFES

Mestre em Educação

Mendeson Rezende de Moura, Universidade Federal do Espírito Santo – UFES

Especialista em Educação Especial e Inclusiva

References

ANSARA, Soraia. Memória política, repressão e ditadura no Brasil. Curitiba: Juruá, 2009.

CARLOS, Roberto; CARLOS, Erasmo. Eu sou terrível. CD de Roberto Carlos, 1970. Música popular.

DA criação do cinema no mundo, o cinema mudo e o cinema no Brasil. Turma 517 de Artes Vi-suais, 2013. Disponível em: http://artesvisuais517.blogspot.com/. Acesso em: 09 jun. 2021.

FORGHIERI, Yolanda Cintrão. Psicologia fenomenológica: fundamentos, método e pesquisas. São Pau-lo: Cengage Learning, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

HASSAN, Sara Elena. Pintores e poetas no roteiro da pulsão escópica: anotações prelimina-res. Caligrama (São Paulo. Online), 4(1), 2008.

LOUREIRO, Stefânie Arca Garrido. Educação humanista e diversidade: um diálogo possível entre Paulo Freire e Martin Heidegger. Belo Horizonte: Nandyala, 2009.

MENDONÇA, Nelino Azevedo de. Pedagogia da humanização: a Pedagogia humanista de Paulo Freire. São Paulus, 2008.

RIBEIRO, Jorge Ponciano. Vade-mécum de gestalt-terapia: conceitos básicos. São Paulo: Summus, 2006.

ROSA, João Guimarães. Grande sertão veredas. São Paulo: Editora Nova Aguilar, 1994.

TROMBETTA, Sérgio. Alteridade. In: STRECK, Danilo Romeu et al. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

Published

2021-12-09

How to Cite

PINEL, Hiran; BRAVIN, Rodrigo; DE MOURA, Mendeson Rezende. Teaching and learning resistance from the film "the year my parents went on vacation". Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 165–174, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n2.20229. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/20229. Acesso em: 20 sep. 2024.