The use of film production in initial teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n2.20216

Keywords:

formação inicial de professores, produções cinematográficas, práticas pedagógicas

Abstract

This is article deals winth initial training and pedagogical practice. The general objective of the research was to analyze the implications that the use of film productions in the initial training of teachers brings to their pedagogical practice. The research is qualitative. The instrument used for date collection was the semi-structures interview. The research subjects are two professors who work in the early years of elements school in a public institution in the Midwest region. The main results indicate that the use of films in the initial training of these teachers brought positive implications since teachers use this didactic-pedagogical resource on a daily basis in their practices as possible way to foster learnig, inclusion and conflict resolution present in the classroom.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valdênia Rodrigues Fernandes Eleotério, Universidade Católica Dom Bosco – UCDB

Mestre

References

BUGRAEN, Vanessa C. O papel do professor e sua mediação nos processos de elaboração do conhecimento. Revista Conteúdo, Capivari, v.1, n.4, ago./dez. 2010. Disponível em: http://www.moodle.cpscetec.com.br/capacitacapos/mstech/pdf/d3/aula04/FOP_d03_a04_t07b.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.

FRESQUET, Adriana. Cinema e educação: reflexões e experiências com profesores e estudan-tes de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

LIMA, Maria Socorro Lucena; NAKAMOTO, Pérsio. O bom professor nos filmes. In: LIMA, Maria Socorro Lucena (Org.). A hora da prática. Fortaleza: Demócrito Rocha, 2001, v. único, p. 74-80. Disponível em:http://www.uece.br/endipe2014/ebooks/livro1/271-%20FORMA%C3%87%C3%83O%20(CULTURAL)%20DOCENTE%20A%20INOVA%C3%87%C3%83O%20%20DO%20CINEMA.pdf. Acesso: 14 mai. 2020.

MANZINI, E. J. Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e de roteiros. Unesp. Marilia, 2003.

MINAYO, M.C. de S. (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21 ed. Rio de Janei-ro: Vozes, 2002.

SILVA, Roseli Pereira. Cinema e educação. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, Geraldo Magela de Oliveira. Formação (cultural) docente: a inovação do cinema. Didá-tica e Prática de Ensino na relação com a Escola. Educere. Livro 1. P. 2367-2377, 2014. Dis-ponível em: http://www.uece.br/endipe2014/ebooks/livro1/271-%20FORMA%C3%87%C3%83O%20(CULTURAL)%20DOCENTE%20A%20INOVA%C3%87%C3%83O%20%20DO%20CINEMA.pdf. Acesso: 25 jun. 2020.

PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

REIS, Erisnaldo Francisco; Strohschoen Andreia Aparecida Guimarães Strohschoen. Filmes na sala de aula como estratégia pedagógica para aprendizagem ativa. Revista Educação Pública. p. 1-5. 2018. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/15/filmes-na-sala-de-aula-como-estratgia-pedaggica-para-aprendizagem-ativa. Acesso em: 24 abr. 2020.

VARANI, Adriana; CHALUN, Laura Noemi, Chalun. Educação Temática Digital, Campinas, v.10, n.1, p.1-23, dez. 2008. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1013 . Acesso em: 24 mai. 2020.

Published

2021-12-09

How to Cite

ELEOTÉRIO, Valdênia Rodrigues Fernandes. The use of film production in initial teacher training. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 90–98, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n2.20216. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/20216. Acesso em: 20 sep. 2024.