Throw stones at geni: schools are meant to be ridiculed , how good are they at fighting back ?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n2.20147

Keywords:

curriculum. politic demands. disputes. democratic school. teaching practices

Abstract

I operate in this text with the idea of thinking about the contemporary Brazilian school, especially the public one, based on the character Geni, from the song “Geni e Zepelim” by Chico Buarque de Hollanda. It is an analogy with the intention of problematizing the current attacks on this institution, based on the political demands of diverse social groups, in an attempt to control significant curriculum and teaching in the struggle to fix hegemonic meanings of what they mean by school. democratic. This text, which is intended to be post-structural, is part of my PhD studies in Education and affirms the school as space-time immersed in processes of subjectification and experiences of continuous experiences that allow areas of escape and / or acts of resistance to perceive itself as a space of the plural, as Geni, being what it is in the difference, “in its pain and delight”. As much as there is a privileged position of policy makers, within the macro-power scope, however, on the school floor, the subjects of education (students, teachers, technicians and administrative assistants) reconfigure and/or recontextualize the policy in the context of school practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciano Carlos Mendes Freitas Filho, Professor do Instituto Federal da Bahia/IFBA

Doutor em Educação pela UFRJ

References

ALTHUSSER, Louis. Ideology and ideological State Apparatuses. New York and London: Monthly Review Press, 1971. 285p.

BIESTA, Gert. Boa educação na era da mensuração. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 147, p. 808-825, 2012.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: Educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Editora Vozes, 1987.

FREITAS FILHO, Luciano Carlos Mendes de . Em defesa da escola: reflexões sobre a Educação Domiciliar/Homeschooling. Carta Capital, Justificando, 2019. Disponível em: https://www.justificando.com/2019/03/25/em-defesa-da-escola-reflexoes-sobre-a-educacao-domiciliar-homeschooling.

FREITAS, FILHO, Luciano Carlos Mendes de. A escola buscando ser democrática na contemporaneidade: políticas curriculares sob rasura. Apresentação de trabalho, 40a reunião Nacional da ANPEd, outubro, 2021.

FRIGOTTO, GAUDÊNCIO et al. Escola Sem Partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, 2017, p. 17-34. FRIGOTTO, Gaudêncio et al. Escola Sem Partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, 2017, p. 17-34.

GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento Escolar e Emancipação: uma leitura pós-fundacional. Cadernos de Pesquisa [online], v.46, n.156 p.104-130, jan-março, 2016.

KOHAN, Walter Omar. Entre nós, em defesa de uma escola. ETD- Educação Temática Digital Campinas, SP v.19 n.4 p. 590-606 out./dez. 2017

LARROSA, Jorge. Elogio da Escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

MASSCHELEIN, Jan & SIMONS, Maarten. Em defesa da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

MASSCHELEIN, Jan & SIMONS, Maarten. A pedagogia, a democracia, a escola. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

NÓVOA, Antônio. Educação 2021: Para uma história do futuro. Repositório científico de acesso livre Portugal, 2009. Acessado em: 20/03/2019. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/670/1/21232_1681-5653_181-199.pdf

NÓVOA, Antônio. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133. Out/dez, 2017.

PAULA, Luciane de & FIGUEIREDO, Haber. Geni, a Maria Madalena de Chico Buarque: aclamações e apedrejamentos na canção e no mundo. Fazendo Gênero 9 Diásporas, Diversidades, Deslocamentos 23 a 26 de agosto de 2010

PENNA, Fernando. O Escola Sem Partido como chave de leitura do fenômeno educacional. In: Escola Sem Partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, 2017, p. 35-48.

VEIGA-NETO, A. É preciso ir aos porões. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 50. maio-ago. 2012

Published

2021-12-09

How to Cite

FREITAS FILHO, Luciano Carlos Mendes. Throw stones at geni: schools are meant to be ridiculed , how good are they at fighting back ?. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 135–149, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n2.20147. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/20147. Acesso em: 20 sep. 2024.