The student in focus – an overview of audiovisual production of documentaries by students in a school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.19682

Keywords:

education, documentary, production, autonomy, protagonism

Abstract

The article presents the systematic literature reviewof research on audiovisual production of the documentary genre with students and emphasis on the authorship, protagonism and autonomy of the students during the execution of the works in repositories Capes, ERIC and Scielo, It also contextualizes the importance of such practices from the general competences of the Common National Curriculum Base, the relevance of digital multiliteracy (ROJO, 2009) and points to the power of new research on the production of images in the context of digital convergence and participatory culture (JENKINS, 2009) and the state of ubiquity of devices (SANTAELLA, 2014) in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Cristina Versuti, Universidade de Brasília -UnB

Doutora em Educação, Ciência e Tecnologia

Erico Vinicius Monnerat Lima, Universidade de Brasília -UnB

Mestrando em Educação: Educação, Tecnologias e Comunicação

References

APARECIDA, S. C.; FERREIRA, D. C. K. Produção de documentário com alunos da educa-ção de jovens e adultos: uma proposta metodológica para elaboração de material didático inclu-dente. Tecné Episteme y Didaxis: TED, Bogotá, n. extraordinário, p. 609-619, 2014.

ANATEL, Agência nacional de Telecomunicações. Painéis de dado telefonia móvel. 2020. Dispo-nível em: https://www.anatel.gov.br/paineis/acessos/telefonia-movel. Acesso em: 18 mar. 2020.

BACICH, L.; MORAN, J. (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma aborda-gem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BARBOSA, A. M. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. São Paulo: Cortez, 2001.

BARBOSA, A. M. A imagem no ensino da arte. [S.l.]: Editora Perspectiva SA, 2020.

BITANTE, A. P; FARIA, A. C.; GASPAR, M. A.; PASCUAL, J. V. I.; CONAIRE, D. Impac-tos da tecnologia da informação e comunicação na aprendizagem dos alunos em escolas públi-cas de São Caetano do Sul (SP). HOLOS, v. 8, p. 281-302, 2016.

BRASIL, A. Formas de vida na imagem: da indeterminação à inconstância. Revista Famecos: mí-dia, cultura e tecnologia, v. 17, n. 3, p. 190-198, 2010.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular 2018. Brasília: MEC. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 22 out. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.006, de 26 de junho de 2014. Acrescenta § 8º ao art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para obrigar a exibição de filmes de produção nacional nas escolas de educação básica. Diário Oficial [da] Re-pública Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 27 jun. 2014.

BRENNER, A. K.; CARRANO, P. C. R. Os sentidos da presença dos jovens no ensino médio: representações da escola três filmes de estudantes. Educação & Sociedade, v. 35, n. 129, p. 1223-1240, 2014.

Cetic.br. TIC Educação – 2018. 2019. Disponível em: https://cetic.br/pesquisa/educacao/indicadores/. Acesso em: 29 maio 2021.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa métodos qualitativo, quantitativo e misto. In:

CRESWELL, J. W.; CLARK, V. L. P. Pesquisa de métodos mistos. Tradução: Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Bookman. 2010. p. 207-236.

DEWEY, J. Arte como experiência. Tradução: Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

ERSTAD, O; SILSETH, K. Agency in digital storytelling: challenging the educational context. In: LUNDBY, D. (Ed.). Digital storytelling, mediatized stories: self-representations in new media. New York: Peter Lang, 2008, p. 213-232.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FRESQUET, A. M.; PAES, B. T. A escola e o cinema: algumas reflexões e apreensões frente à lei 13.006/14. Revista Teias, [S.l.], v. 17, n. 44, p. 163-172, fev. 2016.

FRIEND, J.; MILITELLO, M. Lights, camera, action: advancing learning, research, and pro-gram evaluation through video production in educational leadership preparation. Journal of Rese-arch on Leadership Education, v. 10, n. 2, p. 81-103, 2015.

FUENTES, N. M. M.; COSTA, R. N.; RUTA, C. Cinema e educação ambiental no Parque Na-cional da Restinga de Jurubatiba: reflexões e práticas interdisciplinares e transversais. Educação e Sociedade, v. 136, p. 1-19, 2016.

GALHARDI, C. P.; ORTEGA, F.; IGARTUA, J. J. A TV de Silvio Santos-estratégias merca-dológicas na grade de programação do SBT: um enfoque quantitativo. Revista FAMECOS: mí-dia, cultura e tecnologia, v. 24, n. 1, 2017.

GOODMAN, S.; Sex, literacy and videotape: learning, identity and language development through documentary production with "Overage" students. English Teaching: Practice and Criti-que, v. 9, n. 1, p. 48-57, 2010.

GUIDO, L. F. E.; DIAS, I. R.; FERREIRA, G. L.; MIRANDA, A. B. Educação ambiental e cultura: articulando mídia e conhecimento popular sobre plantas. Trabalho, Educação e Saúde, v. 11, n. 1, p. 129-144, 2013.

JENKINS, H. Cultura da convergência: a colisão entre os velhos e novos meios de comunicação. Tradução: Susana Alexandria. 2a ed. São Paulo: Aleph, 2009.

LIMA, D. J.; MERCADO, L. P. L.; VERSUTI, A. C. Transmidiação e educação. In: VERSUTI, A. C.; SANTOS, G. L. (Orgs.). Educação, tecnologias e comunicação. Brasília: Viva Editora, 2018.

LUCENA, L. C. Como fazer documentários: conceito, linguagem e prática de produção. [S. l.]: Summus Editorial, 2012.

MACHADO, A. Repensando Flusser e as imagens técnicas. Revista de Comunicação e Linguagens: Real vs. Virtual, n. 25/26, p. 31-45, 1999.

NICHOLS, B. Introdução ao documentário. São Paulo: Papirus Editora, 2005.

OLIVEIRA, E. A. S.; CERNY, R. Z. Semana acadêmico do curso de pedagogia: memes em prol da infância para criticar o consumismo. Periferia, v. 11, n. 2, p. 203-219, 2019.

PENAFRIA, M. Perspectivas de desenvolvimento para o documentarismo. Portugal: Universidade da Beira Interior, 1999.

PYLES, D. G.. Rural media literacy: youth documentary videomaking as a rural literacy practi-ce. Journal of Research in Rural Education (Online), v. 31, n. 7, p. 1, 2016.

RAMOS, F. P. Mas afinal... o que é mesmo documentário? São Paulo: Senac/SP, 2008.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, v. 200, 2009.

SANTAELLA, L. Desafios da ubiquidade para a educação. Revista Ensino Superior Unicamp, v. 9, p. 19-28, 2013.

SANTAELLA, L. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Edito-ra Paulus, 2014.

SARAIVA, J. I. A. Universalização da leitura e valorização da literatura: condição para o de-senvolvimento social. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 30, n. 1, p. 71-78, 2008.

SCHWAB-CARTAS, J; MITCHELL, C. A tale of two sites: cellphones, participatory video and indigeneity in community-based research. McGill Journal of Education/Revue des sciences de l'éduca-tion de McGill, v. 49, n. 3, p. 603-620, 2014.

SIBILIA, P. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

SIQUEIRA CECCHIN, A.; REIS, S. C. Investigação de uma abordagem para o ensino de pro-dução de narrativas digitais: um estudo com foco em práticas de multiletramentos no contexto escolar público. Veredas-Revista de Estudos Linguísticos, v. 20, n. 1, 2016.

TILLECZEK, K.; LOEBACH, J. Research goes to the cinema: the veracity of videography with, for and by youth. Research in Comparative and International Education, v. 10, n. 3, p. 354-366, 2015.

WEBSTER, J.; WATSON, R. T. Analyzing the past to prepare for the future: writing a literature review. MIS Quarterly, v. 26, n. 2, p. xiii-xxiii, 2002.

WATSON, J. A.; PECCHIONI, L. L. Digital natives and digital media in the college classro-om: assignment design and impacts on student learning. Educational Media International, v. 48, n. 4, p. 307-320, 2011.

Referências Audiovisuais

ELENA. Direção: Petra Costa. Elenco: Elena Andrade, Li Na e Petra Costa. Roteiro: Petra Costa, Carolina Ziskind. Brasil: Busca Vida Filmes, 2012. 1 DVD (82 min), son., color.

O PRISIONEIRO da grade de ferro: auto retratos. Direção: Paulo Sacramento. Elenco: Celso Ferreira de Albuquerque, Cláudio Fabiano, Etelvino Batista da Silva et al. São Paulo: Imovisi-on, 2003. 1 DVD (123 min), son., color.

Published

2021-06-29

How to Cite

VERSUTI, Andrea Cristina; MONNERAT LIMA, Erico Vinicius. The student in focus – an overview of audiovisual production of documentaries by students in a school context. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 189–202, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n1.19682. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/19682. Acesso em: 20 sep. 2024.