Philosophy as experience of thinking in high school: the process of teaching and learning in the philosophical discourse of the Merlí television series

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.19636

Keywords:

philosophy teaching, television, philosophical discourse, Merlí

Abstract

Not only the cinema, but also the television, reinforce the importance of the agent images in the initial academic formation of children and young people inserted in a world surrounded by characters that dictate our imaginary daily life. The following reading presents the TV series Merlí, which raises discussions about the devaluation of the teaching of philosophy, especially in Brazil, which are corroborated by the most recent public policies instituted that reinforce the neglect of the Brazilian State with the knowledge and thinking of our students. On the other hand, art and its didactic pedagogical use give hope for doing, teaching and reflecting, as well as for discussions and academic reflective constructions about Philosophy and the act of philosophizing.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Cavalcanti Bezerra, Universidade Estadual da Paraíba – UEPB

Mestrado em Educação, UNICAMP – Campinas/SP

Valmir Pereira, Universidade Estadual da Paraíba – UEPB

Doutorado em Educação, UNESP – Araraquara/SP

References

AZEVÊDO, S. R. S. Gênero, rádio e educomunicação: caminhos entrelaçados. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 2005.

ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. 6.ed. São Paulo: Editora: WMF Martins Fontes, 2012.

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes: 2003.

BAKHTIN, M. M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 6.ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Con-tinuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educa-ção Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacio-nal. 1961. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L4024.htm. Acesso em: 01 set. 2020.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 01 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Ciências Humanas e suas Tecno-logias. Orientações Curriculares para o Ensino Médio, volume 3. 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_03_internet.pdf. Acesso em: 17 jul. 2020.

BRASIL. Lei nº 11.684, de 2 de junho de 2008. Altera o art. 36 da Lei nº 9.394, de 20 de dezem-bro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir a Filosofia e a Sociologia como disciplinas obrigatórias nos currículos do ensino médio. 2008. Disponível em https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2008/lei-11684-2-junho-2008-575857-publicacaooriginal-99168-pl.html. Acesso em 24 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Linguagens, códigos e suas tecnologias: livro do estudante: ensino médio. 2013. Disponível em http://download.inep.gov.br/educacao_basica/encceja/material_estudo/livro_estudante/linguagens_codigos_em_br.pdf. Acesso em: 17 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretri-zes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/51281622. Acesso em 17 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 17 jul. 2020.

CANCLINI, N. G. Leitores, espectadores e internautas. São Paulo: Iluminuras, 2008.

CUNHA, K. S.; SILVA, J. P. Sobre base e bases curriculares, nacionais, comuns: de que currí-culo estamos falando? Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n.14, p. 1236-1257, out/dez, 2016. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/curriculum/issue/view/1720. Acesso em: 25 mai. 2020.

FISCHER, R. M. B. Televisão & Educação: fruir e pensar a TV. 4.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

FISCHER, R. M. B. Televisão & Educação: fruir e pensar a TV. 4.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

FOUCAULT, M. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Editora Nau, 2002.

FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? 7.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GALLINA, S. F. S. A disciplina de filosofia e o ensino médio. In. GALLO, S.; KOHAN, W. O. (orgs.) Filosofia no Ensino Médio. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. 10.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.

GUIDO, H. A. O. A filosofia no ensino médio: uma disciplina necesária. In. GALLO, S.; KOHAN, W. O. (orgs.) Filosofia no Ensino Médio. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2000.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. La educación desde la comunicación. Enciclopédia Latinoamericana de Sociocultura y Comunicación. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma, 2002.

MERLI. Direção: Eduard Cortés, Menna Fité. Produção: Héctor Lozano, Aitor Montán-chez,Conxa Orea, Oriol Sala-Patau. Roteiro: Eduard Cortés. Intérpretes: Francesc Orella, Car-losCuevas, Carlota Olcina, Pere Ponde, Anna Maria Barbany, Martra Marco, Candela An-tón,Albert Baró, Elisabet Casanovas. Espanha: Nova Veranda, Netflix, 2017. Série de TV em streming , colorido, idioma catalão, 58 minutos, sonoro, legendas em português.

SALLES, C. G. N. L. Da tradição filosófico-pedagógica aos caminhos da prática filosófica no ensino médio como experiência do pensar: ensinar filosofia ou filosofar? EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 39, p. 71-84, jan./abr. 2016. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=eccos&page=article&op=view&path%5B%5D=6003. Acesso em: 04 jul. 2020.

SOARES, I. O. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação. Contribuições para a reforma do Ensino Médio. São Paulo: Paulinas, 2011.

SOUZA, S. J. Dialogismo e alteridade na utilização da imagem técnica em pesquisa acadêmica: questões éticas e metodológicas. In. FREITAS, M. T.; SOUZA, S. J.; KRAMER, S. Ciências Humanas e Pesquisa. Leituras de Mikhail Bakhtin. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SOUZA, F. M.; DI CAMARGO JR.; I.; LOURENÇO, L. T. L.; MORETTO, M. (orgs.). Bakh-tin dialogado: alteridade, relações dialógicas e sociedade. São Paulo: Mentes Abertas, 2020.

Published

2021-06-29

How to Cite

BEZERRA, Carolina Cavalcanti; PEREIRA, Valmir. Philosophy as experience of thinking in high school: the process of teaching and learning in the philosophical discourse of the Merlí television series. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 65–76, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n1.19636. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/19636. Acesso em: 20 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação e Cinema: atos formativos