School physical education through semiotic bias

Authors

  • Priscila Fátima da Silva Fiel Universidade Nove de Julho – UNINOVE https://orcid.org/0000-0001-9633-6745
  • Marcia do Carmo Felismino Fusaro Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.19504

Keywords:

physics education, semiotics, body, image

Abstract

Semiotics, the science of study of signs, inaugurated in the 19th century by C. S. Peirce, can be applied to countless contexts, including that of education. Physics Education (PE), mandatory subject by law in basic education, reveals an intrinsic relationship to the signs of the body and image. The essence of this article is to propose, through Semiotics, a dialogue with Physics Education, understanding that this discipline deals with the corporal practice in the construction of meanings that are made possible through the body in movement. In view of this scenario, further reflections are proposed on the fact that understanding the interaction between students and teachers as a sign maker, in the dynamics of classes, can provide greater depth in educational research on signs related to the body and image in Physics Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Fátima da Silva Fiel, Universidade Nove de Julho – UNINOVE

Mestranda em Gestão e Práticas Educacionais

Marcia do Carmo Felismino Fusaro, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP

Doutora em Comunicação e Semiótica

References

ABREU. Samara Moura Barreto de; SABÓIA, Wilson Nóbrega; NOBREGA-THERRIEN. Silvia Maria. Formação docente em educação física: perspectivas de uma racionalidade pedagó-gica do corpo em movimento. Educação & Formação, v. 4, n. 12set/dez, 2019, p. 191-206.

BALDISSERA, Rudimar. Significação e comunicação na construção da imagem-conceito. Fronteiras-estudos midiáticos, v. 10, n. 3, 2008, p. 193-200.

BETTI, Mauro; SILVA, Eliane Gomes da; SILVA, Pierre Normando Gomes da. Uma gota de suor e o universo da educação física: um olhar semiótico para as práticas corporais. Revista Kine-sis, v. 31, n.1, jan/jul 2013, p. 91-106.

BETTI, Mauro et al. Por uma didática da possibilidade: implicações da fenomenologia de Mer-leau-Ponty para a educação física. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 28, n. 2, 2007, p. 39-53.

BETTI, Mauro. Educação física e cultura corporal de movimento: uma perspectiva fenomeno-lógica e semiótica. Journal of Physical Education, 2007, n.18.2, p. 207-217.

BRACHT, V. Cultura corporal, cultura de movimento ou cultura corporal de movimento? In: SOUZA JÚNIOR, M. Educação Física Escolar: teoria e política curricular, saberes escolares e proposta pedagógica. Recife: EDUPE, 2005. p. 97-106.

COCCHIERI, Tiziana et al. O signo e a experiência: a lógica semiótica de Charles Sanders Peir-ce. Tese de doutorado. Rio Grande do Sul: PUCRS, 2018.

COSTA, Naiana Thaíssa Menezes; SILVA, Alan Camargo. Corpo e educação física escolar no ensino médio: a visão dos alunos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 36, 2016.

DAÓLIO, Jocimar. Educação física escolar: em busca da pluralidade. Revista Paulista de Educa-ção Física, 1996, p. 40-42.

FARIAS. Priscila L. Semiótica e Cognição: os conceitos de hábito e mudança de hábito em C.S. Peirce. Revista eletrônica informação e cognição, v. 1, n. 1, 1999, p. 12-16.

GAYA. Adroaldo. A reinvenção dos corpos: por uma pedagogia da complexidade. Sociologias, n. 15, 2006, p. 250-272.

PAIVA, Bruna Eliza; BETTI, Mauro. O “se-movimentar” como uma experiência do viver: um olhar a partir da semiótica peirceana. In: III CONPEF-Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar, 2007, p. 1-14.

SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. Sãao Paulo: Ilu-minuras, 2020.

SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2010.

SANTAELLA, Lucia. Corpo e comunicação: sintoma da cultura. São Paulo: Paulus, 2004.

SANTAELLA, Lucia. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.

TAHARA, Alexander Klein; DARIDO, Suraya Cristina. Práticas corporais de aventura em au-las de educação física na escola. Conexões, v. 14, n. 2, 2016, p. 113-136.

Published

2021-06-29

How to Cite

DA SILVA FIEL, Priscila Fátima; FUSARO, Marcia do Carmo Felismino. School physical education through semiotic bias. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 232–241, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n1.19504. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/19504. Acesso em: 20 sep. 2024.