Psychopedagogical evaluation and intervention: a case study of a school-age child with dyslexia hypothesis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.19439

Keywords:

psychopedagogical evaluation, learning difficulties, dyslexia, psychopedagogical intervention

Abstract

Dyslexia is a neurobiological disorder that compromises reading and writing skills and reverberates throughout the entire life of the dyslexic person. This article discusses the case of a male 8-year-and-4-months-old child enrolled in the third year of primary school, with a dyslexia hypothesis. The study aimed to present the importance of psychopedagogical assessment and intervention during the dyslexia recovery process. This article had a qualitative research approach, and it was developed through a descriptive study. From the psychopedagogical assessment performed, there was a reduction in the effects of the disorder, and the child displayed significant improvement in his reading, writing, and arithmetic skills. This study demonstrated the importance of psychopedagogical assessment and intervention in the dyslexia recovery case.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sebastião Gomes Barbosa, Universidade Estácio de Sá – UNESA

Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional 

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PSICOPEDAGOGIA. Código de Ética. ABPPp, Recife, 26 out. 2019. Disponível em: https://www.abpppe.com.br/codigo-de-etica. Acesso em: 20 maio 2020.

BAROJA, Fernanda Fernández; PARET, Ana María Llopis; RIESGO, Carmen Pablo de. La Dislexia: origen, diagnostico e recuperacion. 4. ed. Madri, 1978.

BOSSA, Nadia A. Fracasso Escolar: um olhar psicopedagógico. São Paulo: Artmed, 2002.

BOSSA, Nádia A. Psicopedagogia no Brasil: contribuições a partir da prática. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

CASTANHO, Marisa Irene Siqueira. A psicopedagogia em um diálogo multidisciplinar. Psicopedagogia, São Paulo, v. 35, n. 106, p. 116-124, 2018. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862018000100013. Acesso em: 4 nov. 2020.

CUNHA, Maria Auxiliadora Versiani. Didática fundamentada na teoria de Piaget. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1976.

FERNÁNDEZ, Alicia. A Inteligência Aprisionada. Tradução Iara Rodrigues. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

MUNHOZ, Maria Luzia Puglisi. Educação e família numa visão psicopedagógica sistêmica. In: SCOZ, Beatriz Judith Lima et al. (org.). Psicopedagogia: contribuições para a educação pós-moderna. Petrópolis: Vozes, 2004. p. 175-183.

PARENTE, Sonia Maria. B. Albuquerque; RANÑA, Wagner. Dificuldades de aprendizagem: discussão crítica de um modelo de atendimento. In: SCOZ, Beatriz Judith Lima et al. (org.). Psicopedagogia: o caráter interdisciplinar na formação e atuação profissional, Porto Alegre: Artes Médicas, 1987. p. 48-55.

PORTELLA, Fabiani Ortiz; HICKEL, Neusa Kern. Psicopedagogia no cotidiano escolar: im-passes e descobertas com o ensino de nove anos. Psicopedagogia, São Paulo, v. 27, n. 84, p. 372-384, 2010. Disponível em http://www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/192/psicopedagogia-no-cotidiano-escolar--impasses-e-descobertas-com-o-ensino-de-nove-anos. Acesso em: 20 set. 2020.

RUBINSTEIN, E. A Especificidade do Diagnóstico Psicopedagógico. In: SISTO, F. F. et al. (Org.). Atuação psicopedagógica e aprendizagem escolar. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 127-139.

SIGNOR, Rita; CLAESSEN, Mary; LEITÃO, Suze. Interventions for dyslexia in Brazil: a scoping review discussed within the perspective of international best practice. Australian Journal of Learning Difficulties, v. 25, n. 1, p. 1-30, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1080/19404158.2019.1709216. Acesso em: 20 set. 2020.

STEIN, Lilian Milnitsky. TDE - Teste de desempenho escolar: manual para aplicação e interpreta-ção. São Paulo: Casa do psicólogo, 1994.

VISCA, Jorge. Técnicas projetivas psicopedagógicas e pautas gráficas para sua interpretação. Buenos Ayres: Visca e Visca, 2008.

VISCA. Jorge. Clínica psicopedagógica: epistemologia Convergente. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

WAGNER, A. Família em cena: trama, dramas e transformações. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

WEISS, Maria Lúcia Lemme. Psicopedagogia clínica: uma visão diagnóstica dos problemas de aprendizagem escolar. 7. ed. Rio de Janeiro: DP & A, 2000.

WEISS, Maria Lúcia Lemme. Vencendo as dificuldades de aprendizagem escolar. Rio de Janeiro: Wak, 2011.

Published

2021-06-29

How to Cite

GOMES BARBOSA, Sebastião. Psychopedagogical evaluation and intervention: a case study of a school-age child with dyslexia hypothesis. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 203–217, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n1.19439. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/19439. Acesso em: 20 sep. 2024.