Public school and accommodation for immigrants in the city of sao paulo: the experience in youth and adult education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.19284

Keywords:

immigrant education, interculturality, identity, bolivian immigrants’ women in São Paulo

Abstract

This paper is about the reception, socialization, and the relations of immigrant students’ in a public school in São Paulo city, besides discuss the identity concepts, social roles, ethnicity, stereotypes, and xenophobia. Through the analysis of teacher’s mediation experience of Bolivian women learning in youth and adult education in history classes. We seek to contribute with the comprehension about the importance of the education access to the migratory project, social mobility, and Portuguese learning. The description of some situations experienced by the author, reveals conflicts regarding work and to the own construction and redefinition of the identities in this migratory process, which arise in the classroom environment and help the reflection about some shades in the contemporary migratory process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Carvalho de Carvalho Alves Braga, Universidade Presbiteriana Mackenzie – UPM

Doutora em Educação, Arte e História da Cultura

References

BAENINGER, Rosana; BÓGUS, Lucia. Emigração brasileira no Mercosul. In: A nova face da emigração internacional no Brasil. São Paulo: EDUC, 2018.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade: a era da informação. Volume II. 9ª edição Rio de Janei-ro: Paz e Terra, 2018.

FLEURI, Reinaldo Matias. Educação Intercultural e a irrupção das diferenças. In: Globalização, interculturalidade e currículo na cena escolar. Campinas, SP: Editora Alínea, 2009.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.

LUCENA, Célia Toledo. Fluxos migratórios de latino-americanos: cidadania transnacional. Revista Am-bivalências. Volume I, Nº 2. P. 05-28, jul-dez/2013.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 16ª edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.

SEIXAS, Renato. Migração simbólica e dialética da identidade cultural no processo de migração. Cadernos Prolam/USP, v.15, n.29, p.14-37, jul/dez.2016.

SEYFERTH, Giralda. Identidade nacional, diferenças regionais, integração étnica e a questão imigratória no Brasil. In: Região e nação na América Latina. Brasília: Editora Universidade de Bra-sília; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 2000.

SILVA, Sidney Antônio da. Bolivianos: a presença da cultura andina. Série Imigrantes no Bra-sil. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2005.

SILVA, Sidney Antônio da. Bolivianos em São Paulo: entre o sonho e a realidade. Estudos Avançados. v. 20, n. 57, 2006.

SILVA, Sidney Antônio da. Faces da Latinidade: Hispano-Americanos em São Paulo. Campinas: Nú-cleo de Estudos de População/Unicamp, 2008.

SHUMAN, Lee S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos CENPEC. São Paulo, v.4, n.2. p.196-229, dez. 2014.

Published

2021-06-29

How to Cite

DE CARVALHO ALVES BRAGA, Adriana Carvalho. Public school and accommodation for immigrants in the city of sao paulo: the experience in youth and adult education. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 77–90, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n1.19284. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/19284. Acesso em: 20 sep. 2024.