The Contribution of playfulness in childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.18481

Keywords:

playfulness, child education, pedagogical practice

Abstract

This research sought to understand how teachers appropriate knowledge about playfulness and how they are instrumental in pedagogical practice. As a methodological procedure, we used a qualitative research, of theoretical and practical character, with the following steps: selection, reading of articles and works on playfulness; data collection through the application of a research instrument (questionnaire) in 30 (thirty) teachers working in Childhood Education Centers in the city of Maringá-PR, and later we performed the data analysis of the researched subjects. As a result, we found that it was possible to deepen the studies on the meaning of playfulness and verify its relevance in pedagogical practice in the school context and allows for greater interaction and socialization of students, from the perspective of the child educator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eduarda Alvarenga, Universidade Estadual de Maringá – UEM

Graduanda em Pedagogia

Leonor Dias Paini, Universidade Estadual de Maringá – UEM

Doutora em Educação

References

CARNEIRO, M. A. B; DODGE, J. J. A descoberta do brincar. São Paulo, 2007.

ELKONIN, D. B. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

KISHIMOTO, T. M. Jogos Infantis: O jogo, a criança e a educação. 15 edição. Petropolis: Ed. Vozes, 2009.

KISHIMOTO,.O jogo e a educação infantil. Revista Pró Posições. Campinas: 2 (6): 46 -63, 1995.

KISHIMOTO, M.T(Org) Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: cortez, 2010.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

LORENZONI, Marcela. Por que as crianças brigam? In: Naescola.eduqa.me. Nov. 2015. Disponível em: http://naescola.eduqa.me/desenvolvimento-infantil/por-que-as-criancas-brigam/.

REFERENCIAL CURRICULAR NACIONAL PARA A EDUCAÇÃO INFANTIL/ Ministério da Educação e do Desporto, Secretária de Educação Fundamental-Brasília: mec/sef, 1998.

SANTOS, S, M.P. dos. (org). Brinquedoteca: o lúdico em diferentes contextos. RJ: Vozes, 1997.

TEIXEIRA, C. E. J. A ludicidade na escola. São Paulo: Loyola, 1995

VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2001.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 2. Ed. Porto Alegra: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7 ed. In: COLE, Michael; JOHNSTEINER, Vera; SCRIBNER, Sylvia e SOUBERMAN, Ellen. (orgs). Trad. José CipollaNeto, Luiz Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2021-06-29

How to Cite

ALVARENGA, Maria Eduarda; DIAS PAINI, Leonor. The Contribution of playfulness in childhood education. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 253–267, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n1.18481. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/18481. Acesso em: 20 sep. 2024.