Literacy and teaching: necessary reflections
DOI:
https://doi.org/10.5585/cpg.v19n2.18423Keywords:
Literacy, Quality of education, Teacher training, Writing, Reading.Abstract
The article is the result of the stage of defining the theoretical framework for doctoral research, an essential basis for the foundation and contextualization of the research problem, related to the literacy proposal of the National Pact for Literacy in the Right Age for Early Childhood Education. It sought to discuss the concepts already produced that contextualize writing, reading, and literacy, in line with the processes and concepts existing in these themes, with the expansion of the discussion on issues of the quality of literacy, the role of the school, and the teacher. From a methodological point of view, the research is of a qualitative, documentary type, with the use of qualitative analysis of the collected data, from discourse analysis.Downloads
References
DUBAR, Claude. A Socialização - Construção das Identidades Sociais e Profissionais Tradução: Andréa Stabel M. da Silva. São Paulo, SP, Martins Fontes, 2005.
FERREIRO, Emilia. Alfabetização em Processo. São Paulo: Cortez, 1996.
FERREIRO, Emilia. Alfabetização e cultura escrita. Revista Nova Escola impressa n. 162, maio 2003.
FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. 3.ed. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 15. ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1989.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire / Paulo Freire; [tradução de Kátia de Mello e silva; revisão técnica de Benedito Eliseu Leite Cintra]. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 30ª ed.; Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido / Paulo Freire. – Notas: Ana Maria Araújo Freire Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
GADOTTI, Moacir. A qualidade na Educação: uma nova abordagem. In: Congresso de Educa-ção Básica. Rede Municipal de Florianópolis (SC). 2013. Disponível em: http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/14_02_2013_16.22.16.85d3681692786726aa2c7daa4389040f.pdf. Acesso em: 28 set. 2018.
HIGOUNET, Charles. História concisa da escrita. 10ª edição - São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
SCLIAR-CABRAL, Leonor. Processos metonímicos na evolução do alfabeto. Revista da ABRALIN, [S.l.], v. 6, n. 2, may 2017. ISSN 0102-7158. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/abralin/article/view/52622. Acesso em: 26 nov. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rabl.v6i2.52622.
SOARES, Magda Becker. Alfabetização e Letramento: caminhos e descaminhos. UNESP. Acervo digital. Univesp – São Paulo: Cultura Acadêmica, 1996. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40142/1/01d16t07.pdf. Acesso em: 05 jun. 2020.
SOARES, Magda Becker. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Universidade Federal de Minas Gerais, Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a01.pdf. Acesso em: 02 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cadernos de Pós-graduação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.