Criticism of modern science and a path to dialogue in post-truth times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v19n2.18373

Keywords:

Modern science, Post-truth, Education, Public communication of science.

Abstract

This article presents the issue of criticism of modern science, articulating it with the phenomenon of post-truth, through a narrative review of the related literature. Initially it is drawn a brief history report that revisits the outcome of the modern science, presenting two criticisms about it, the fragmentation of knowledge and the myth of scientific objectivity. Then, it outlines a new scenario that characterizes the post-truth and, finally, it reflects on the public communication of science and on education in this context, based on the criticisms on science presented in the article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lilian Veiga Vinhas, Universidade de Taubaté – UNITAU

Mestranda em Desenvolvimento Humano, Universidade de Taubaté – UNITAU

Maria Angela Boccara de Paula, Universidade de São Paulo – USP

Doutora em Enfermagem, Universidade de São Paulo – USP

References

CASTELFRANCHI, Y. Divulgação Científica na Era da Informação. Campus Virtual Fiocruz, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KdErbQ1iGPc. Acesso em: 31 out. 2019.

CHAMBERS, R.; CONWAY, G. R. Sustainable rural livelihoods: practical concepts for the 21st century. IDS Discussion Paper, [s. l.], v. 296, p. 1-29, jan. 1992.

GOULD, S. J. A Falsa Medida do Homem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

HARMAN, P. M. A Revolução Científica. São Paulo: Editora Ática, 1995.

HENRY, J. A magia e as origens da ciência moderna. In: A Revolução Científica e as origens da Ciência Moderna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1998.

MALET, A. Divulgación y popularización científica en el siglo XVIII: Entre la apología cristiana y la propaganda ilustrada. Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura, [s. l.], n. 26, p. 13-23, 2002.

MARICONDA, P. R. Pablo Rubén. Galileu e a Ciência Moderna. Cadernos de Ciências Humanas - Especiaria, [s. l.], v. 9, n. 16, p. 267- 292, 2006.

MORAIS, R. de. Filosofia da Ciência e da Tecnologia: Introdução Metodológica e Crítica. Campinas: Papirus, 2002.

MORAIS, R. de. Ciência e Tecnologia. Campinas: Editora Alínea, 2007.

MORIN, E. A Cabeça Bem-Feita. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

MORIN, E. Ciência com Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2007.

MOSÉ, V. Nietzsche hoje: sobre os desafios da vida contemporânea. Petrópolis: Vozes, 2018. a.

MOSÉ, V. O contemporâneo e a Educação. 2018b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hyVBULSDimI. Acesso em: 23 maio. 2020.

MOSÉ, V. O poder e as redes. In: FILHO, C. de B. et al. (Orgs.). Política: Nós também sabemos fazer. Petrópolis: Vozes, 2018c.

MOSÉ, V. A espécie que sabe: do homo sapiens à crise da razão. Petrópolis: Vozes, 2019.

OXFORD DICTIONARIES. Word of the Year 2016. 2016. Disponível em: https://languages.oup.com/word-of-the-year/2016/. Acesso em: 3 fev. 2020.

ROBBINS, P. T. The reflexive engineer: Perceptions of integrated development. Journal of International Development, [s. l.], v. 19, n. 1, p. 99–110, 2007.

SÁNCHEZ MORA, A. M. A divulgação da ciência como literatura. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2003.

SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência pós-moderna. Estudos Avançados, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 46–71, mai./ago.1988.

Published

2020-12-17

How to Cite

VINHAS, Lilian Veiga; PAULA, Maria Angela Boccara de. Criticism of modern science and a path to dialogue in post-truth times. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 253–265, 2020. DOI: 10.5585/cpg.v19n2.18373. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/18373. Acesso em: 19 sep. 2024.