Historical awareness, history and Afro-Brazilian culture in an intertextual dialogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v19n2.16130

Keywords:

Historical consciousness, Afro-brazilian history and culture, Reflective education.

Abstract

The research was developed in the line of research History, Society and Education on the teaching of Afro-Brazilian History and Culture, with the objective of fostering changes in historical consciousness, through the naive Freirean transitive route, and through the Rüsenian previous route, starting from the historical knowledge of academics from higher education courses in Computer Engineering, Technology in Systems Development, Technology in Digital Game Development and Civil Engineering, in 2018 and 2019.The contents integrated the elaboration and narrative representation of temporal continuity - past, present and future - based on: - an action research and - a qualitative treatment of the data, - intermediated by cultural languages (Brazilian literary works, films and documentaries) from the 18th to the 21st century, chosen from among the most representative names in each area. The conclusion is that the process of forming historical consciousness has been reached, both in relation to the deconstruction of manichaean ideas and historical linearity, as well as to racist and self-centered discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sueli do Nascimento, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS/Unidade Paranaíba-MS)

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – Paranaíba/MS, graduada em Pedagogia, Letras e História, Professora no Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium.

Diogo da Silva Roiz, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS/Unidade Paranaíba-MS)

Pós-doutorado e doutor em História pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Professor na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul.

References

ASSIS, Machado de. Pai contra mãe. Porto Alegre: Artes e Ofícios Editora Ltda, 2007.

AZEVEDO, Aluísio. O cortiço. São Paulo: Objetivo, Ano: s/d.

BARRETO, Lima. Clara dos Anjos. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

BRASIL. Lei nº. 10.639 de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 30 ago. 2018.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra: 2002.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. São Paulo: Cortez, 2001.

GONÇALVES, Ana Maria. Um defeito de cor. Rio de Janeiro: Record, 2017.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Tradução: Marta Lança. Portugal: Antígona, 2017.

ROIZ, Diogo da Silva. A batalha pelo uso da “temporalidade”: projetos de escrita da história para pensar o Brasil entre os “homens de letras” de São Paulo no início da década de 1930. In: ROIZ, Diogo da Silva; GOMES, Geovane Ferreira; SANTANA, Israel José (Org.). Direitos Humanos e o Pensamento Social Brasileiro. 1. ed. Serra: Editora Milfontes, 2018. 280p.

ROIZ, Diogo da Silva. (Org.). A prática da história intelectual e dos intelectuais: ideias, movimentos e ações.Jundiaí: Paco Editorial, 2017.

RÜSEN, Jörn. A História entre a Modernidade e a Pós-modernidade. História: questões e debates, Curitiba, v. 14, n. 26/27, p. 80-101, jan./dez. 1997.

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Tradução: Caio da Costa Pereira, Daniel Martineschen, Peter Horst Rautmann, Sibele Paulino. Curitiba: W. A. Editores, 2012.

RÜSEN, Jörn. Cultura faz sentido: orientações entre o ontem e o amanhã. Tradução: Nélio Schneider. Petrópolis: Vozes, 2014.

RÜSEN, Jörn. História viva - Teoria da história III: forma e funções do conhecimento histórico. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: UnB, 1. Reimp, 2010a.

RÜSEN, Jörn. Reconstrução do passado - Teoria da história II: os princípios da pesquisa histórica. Tradução: Asta-Rose Alcaide. Revisão Técnica: Estevão C. de Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2010b.

RÜSEN, Jörn. Teoria da história: uma teoria da história como ciência. Tradução: Estevão C. de Rezende Martins. Curitiba: Editora UFPR, 2015.

Published

2020-12-17

How to Cite

NASCIMENTO, Sueli do; ROIZ, Diogo da Silva. Historical awareness, history and Afro-Brazilian culture in an intertextual dialogue. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 112–125, 2020. DOI: 10.5585/cpg.v19n2.16130. Disponível em: https://uninove.emnuvens.com.br/cadernosdepos/article/view/16130. Acesso em: 19 sep. 2024.